ЮНЕСКО призова правителствата бързо да регулират използването на инструменти на изкуствения интелект, като например чатбота ChatGPT, в класните стаи, включително да ограничат използването им от по-големи деца. Заместването на учителите с такива програми може да повлияе на емоционалното благополучие на децата и да ги направи уязвими за манипулации, предупреждава базираната в Париж организация.
Според генералния директор на ЮНЕСКО генеративният изкуствен интелект може да бъде огромна възможност за човешкото развитие, но може да бъде и източник на вреда. "Той не може да бъде интегриран в образованието без обществена ангажираност и силни правителствени мерки и регулации", допълни тя.
Програмите за генеративен изкуствен интелект, достъпни за широката общественост, се умножиха от края на 2022 г., когато ChatGPT демонстрира способността си да генерира есета, стихотворения и последователни разговори от кратки въпроси. Това породи и опасения за нови форми на плагиатство или измами в училищата и университетите, без обаче да намалява привлекателността на образователния пазар, който се смята за потенциално много доходоносен.
В препоръката на ЮНЕСКО се казва, че инструментите на изкуствения интелект имат потенциала да помагат на децата със специфични образователни потребности (СОП), например чрез създаване на надписи, при условие че учителите, потребителите и изследователите помагат за тяхното разработване и че правителствата регулират използването им.
В препоръката не се посочва минимална възраст за учениците, но се отбелязва, че ChatGPT не може да се използва от деца под 13 години, по силата на собствените си условия. Според доклада много коментатори се застъпват за увеличаване на възрастовата граница до 16 години.